Katedra Marketingu i Turystyki (KMiT) została utworzona w 2019 roku w wyniku połączenia Katedry Marketingu i Przedsiębiorczości, której wieloletnim kierownikiem był dr hab. Tadeusz Popławski, prof. PB oraz Katedry Gospodarki Turystycznej, którą kierowała dr hab. Elżbieta Szymańska, prof. PB. Od października 2019 roku kierownikiem Katedry Marketingu i Turystyki był dr hab. inż. Dariusz Siemieniako, prof. PB, a od 1 września 2020 r. kierownikiem katedry jest dr hab. Ewa Glińska, prof. PB.
Katedralny zespół składa się z: 5 samodzielnych pracowników naukowych, 11 adiunktów (w tym 2 dydaktycznych), 3 asystentów, a także doktorantów, którzy są studentami Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich oraz Szkoły Doktorskiej. Działalność naukowa pracowników charakteryzuje się wysokim stopniem umiędzynarodowienia, zwłaszcza jeśli chodzi o publikowanie w liczących się międzynarodowych czasopismach naukowych, a także udział w konferencjach naukowych oraz przynależność do stowarzyszeń, sieci i organizacji naukowych.
Do głównych obszarów działalności naukowo-badawczej pracowników Katedry, wpisujących się w zakres zainteresowań nauk o zarządzaniu i jakości, można zaliczyć:
- Marketing i branding miasta oraz miejskich obszarów funkcjonalnych
- Zarządzanie relacjami międzyorganizacyjnymi, szczególnie w obszarze business to business oraz zaufanie organizacyjne
- Zarządzanie w biznesie a kwestie społeczne i zrównoważonego rozwoju
- Współpraca w rozwoju innowacji w biznesu i sferze publicznej
- Marketing relacji i zaufanie na rynku konsumenckim (m.in. w służbie zdrowia)
- Strategie inwestycyjne finansowania działalności gospodarczej (m.in. Forex) oraz aspekty prawne dotyczące nowych technologii (m.in. nanotechnologia)
- Zarządzanie w turystyce i ekonomika turystyki
Ponadto w Katedrze realizowana jest także działalności naukowo-badawcza spoza obszaru nauk o zarządzaniu i jakości i obejmuje m.in. prawo nowych technologii, problematykę mniejszości narodowych, życia społecznego, politycznego i kulturalnego pogranicza polsko-litewsko-białoruskiego.
W Katedrze realizowane były i są aktualnie następujące projekty badawcze:
- Projekt MARA (Mobility and Accessibility in Rural Areas) w ramach programu Interreg BSR. Celem projektu jest poprawa dostępności i mobilności mieszkańców i turystów na obszarach odległych i dotkniętych zmianami demograficznymi. Projekt składa się z trzech merytorycznych części, zaś Politechnika Białostocka koordynowała jedną z nich (WP.2). Okres realizacji projektu to: styczeń 2019 – lipiec 2021. Liderem projektu było Ministerstwo Energetyki, Infrastruktury i Digitalizacji z Mecklenburg-Vorpommern (Niemcy). W projekcie uczestniczyło 12 partnerów z 9 krajów, a jego wartość wynosiła ponad 2,3 mln Euro. Projekt uzyskał status „flagowego” (Flagship) Komisji Europejskiej. Kierownikiem projektu w Politechnice Białostockiej była dr hab. Elżbieta Szymańska prof. PB.
-
- DICCMEM, Development and Introduction of a Communication Competencies Model for Enhancing and Maintaining a Business Mentor Network, finansowany z programu Erasmus+. Liderem projektu była Rezekne Academy of Technologies z Łotwy, a partnerami (oprócz Politechniki Białostockiej): Utenos Kolegija z Litwy, Burgas Free University z Bułgarii, Stowarzyszenie Ecoistituto del Friuli Venezia Giulia z Włoch, a także Latvian Rural Advisory and Training Centre z Łotwy. Rezultatem projektu był opracowany inteligentny model kompetencji komunikacyjnych dla biznesowych sieci mentoringowych. Całkowity budżet projektu wyniósł 178 tys. EUR, z czego na naszą uczelnię przypadło 25 tys. EUR. Projekt obejmował okres październik 2019 – wrzesień 2021. Kierownikiem projektu w Politechnice Białostockiej była dr Ewa Rollnik-Sadowska, a wykonawcami dr hab. Ewa Glińska, prof. PB i dr Urszula Ryciuk.
-
- ACCESS, Acceleration of Business Support Ecosystem, finansowany z programu Interreg Polska Litwa. Liderem projektu była Politechnika w Kownie, a partnerami (obok Politechniki Białostockiej) Izba Przemysłowo-Handlowa w Kownie oraz Stowarzyszenie Białostocki Obszar Funkcjonalny. Celami projektu była promocja przedsiębiorczości poprzez poprawę usług wsparcia biznesu w Kownie, regionie Mariampolu po stronie Litwy, jak też w subregionach suwalskim i białostockim w Polsce. Całkowity budżet projektu wyniósł około 700 tys. EUR, z czego na naszą uczelnię przypadło 180 tys. EUR. Projekt obejmował okres maj 2020 – listopad 2021. Koordynatorem projektu w Politechnice Białostockiej była dr hab. Ewa Glińska, prof. PB.
-
- eMentEdu- E-mentoring: a new qualification for continuing educationand training, finansowany ze środków Programu Erasmus+, w ramach działania KA220-VET – Cooperation partnerships in vocational education and training. Liderem projektu była Rezekne Academy of Technologies z Łotwy, a partnerami (oprócz Politechniki Białostockiej): A & A Emphasys Interactive Solutions z Cypru, Jekabpils Agrobusiness College z Łotwy, Burgas Free University z Bułgarii, Stowarzyszenie Ecoistituto del Friuli Venezia Giulia z Włoch. Projekt e-MentEdu miał na celu zaprojektowanie i rozwinięcie nowej kwalifikacji zawodowej w celu wsparcia kształcenia ustawicznego. Partnerzy zrealizowali pakiet edukacyjny do e-mentoringu poprzez spersonalizowanie ścieżki uczenia się w środowisku online. Partnerzy zrealizowali pakiet edukacyjny do e-mentoringu poprzez spersonalizowane ścieżki uczenia się w środowisku online. Projekt obejmował okres 1 listopada 2021 – 1 listopada 2023. Całkowity budżet projektu wyniósł około 156 tys. EUR, z czego na naszą uczelnię przypadło 19,6 tys. EUR. Kierownikiem projektu ze strony Politechniki Białostockiej była dr hab. Ewa Glińska, prof. PB. Do zespołu projektowego należeli: dr Urszula Ryciuk, dr Ewa Rollnik-Sadowska, dr inż. Romuald Ziółkowski, dr inż. Halina Kiryluk. Członkiem Komitetu Sterującego projektu była dr hab. inż. Katarzyna Halicka, prof. PB.
-
- Praca własna zespołowa, nr WZ/WIZ-INZ/2/2023, pt. Angażowanie interesariuszy a zrównoważony rozwój organizacji i ich otoczenia; okres realizacji: 2023-2025; kierownik pracy: dr hab. Ewa Glińska, prof. PB.
- Praca własna, nr WI/WIZ-INZ/4/2023, pt. Czynniki związane z siłą dostawców w relacjach z silniejszymi odbiorcami na przykładzie sektora przemysłowego; okres realizacji: 2023-2024; kierownik pracy: mgr inż. Paweł Mikołaj Kaliszewski (doktorant); opiekun naukowy – dr hab. inż. Dariusz Siemieniako, prof. PB.
- Praca własna, nr WI/WIZ-INZ/5/2023, pt. Zarządzanie marką miejskiego obszaru funkcjonalnego – badanie eksperckie; okres realizacji: 2023-2025, kierownik pracy: mgr Anna Matwiejczyk (doktorantka); opiekun naukowy – dr hab. Ewa Glińska, prof. PB.
- Praca własna, nr WI/WIZ-INZ/7/2023, pt. Marketingowe strategie internacjonalizacji polskich producentów maszyn rolniczych, okres realizacji: 2023-2025, kierownik pracy: mgr inż. Sandra Snarska (doktorantka), opiekun naukowy - dr hab. Ewa Glińska, prof. PB.
- Praca własna, nr WI/WIZ-INZ/10/2023, pt. Uwarunkowania i konsekwencje organizacyjnych relacji opartych na zaufaniu w branży IT, okres realizacji: 2023-2025, kierownik pracy: mgr Elżbieta Wiśniewska (doktorantka), opiekun naukowy - dr hab. Katarzyna Krot.
- Praca własna, nr WI/WIZ-INZ/4/2024, pt. Determinanty zrównoważonego rozwoju szkół doktorskich w opinii ich dyrektorów/dziekanów, okres realizacji: 2024-2026, kierownik pracy: mgr inż. Agnieszka Sakowicz (doktorantka), opiekun naukowy - dr hab. Katarzyna Krot.
- Praca własna, nr WI/WIZ-INZ/5/2024, pt. Kultura w procesie budowania marki miasta, okres realizacji: 2024-2026, kierownik pracy: mgr Piotr Szekowski (doktorant), opiekun naukowy - dr hab. Ewa Glińska, prof. PB.
Konferencje naukowe i sieci współpracy
- Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt.Collaborative Innovation Development - CID Conference 2019, miała miejsce na Wydziale Inżynierii Zarządzania PB w dniach 10-11 czerwca 2019 roku; przewodnictwo w Komitecie Organizacyjnym przez pracowników KMiT: dr hab. inż. Dariusza Siemieniako, prof. PB oraz dr hab. Ewę Glińska, prof. PB; link do monografii konferencyjnej.
- CID Group jako nieformalna, międzynarodowa sieć współpracy naukowców została zainicjowana w czerwcu 2019 roku. Celem CID Group jest wymiana wiedzy w obszarze rozwoju innowacji opartym na współpracy, integracja badaczy reprezentujących różne obszary badawcze jak również wsparcie autorów w publikowaniu w wysoko jakościowych czasopismach naukowych.
- Międzynarodowa Studencka Konferencja NaukowaTurystyka na obszarze pogranicza Polski i Białorusi – możliwości i perspektywy rozwoju, odbyła się na Wydziale Inżynierii Zarządzania PB w dniach 8-9 maja 2018 roku; przewodniczenie w Komitecie Organizacyjnym: dr. Jolanta Grażyna Zuzda oraz dr hab. Svietlana Sialverstawa, prof. PB.
Działalność dydaktyczna
Działalność dydaktyczna Katedry związana jest przede wszystkim z kierunkiem Zarządzanie (studia 1 i 2 stopnia), jak też z kierunkiem Turystyka i Rekreacja (studia 1 stopnia).
Specjalność na studiach zarządzanie 2 stopnia - Zarządzanie produktem i sprzedażą
Specjalność stanowi odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie przedsiębiorstw na specjalistów odpowiedzialnych za kreowanie i sprzedaż produktów, którzy mogą zostać zatrudnieni w działach rozwoju produktu, marketingu, dystrybucji, handlu, projektów i wzornictwa przemysłowego, obsługi klienta i promocji. W szczególności absolwenci tej specjalności posiadają praktyczne umiejętności:
- zbierania i analizowania informacji o potrzebach klientów,
- generowania pomysłów na nowe produkty,
- przygotowywania analiz o sytuacji i trendach rynkowych,
- opracowywania, rozwijania i wdrażania strategii produktu oraz strategii omnichanel
- planowania kampanii reklamowych i innych działań promocyjnych,
- przeprowadzania testów rynkowych i konsumenckich,
- przygotowywania planów sprzedaży,
Turystyka i rekreacja – studia 1 stopnia
Kształcenie na tym kierunku jest realizowane w celu przygotowania kadry do podejmowania działalności menedżerskiej w jednostkach obsługi ruchu turystycznego i rekreacji, w obiektach hotelarskich, ośrodkach rekreacyjnych, w jednostkach administracji rządowej i samorządowej wszystkich szczebli oraz w organizacjach społecznych (pracownicy stanowią trzon kierunku).
W roku akademickim 2017/2018 i 2018/2019 40 studentów kierunku turystyka i rekreacja realizowało 360 godzinne staże w przedsiębiorstwach turystycznych, jak również w podmiotach administracji publicznej. Działanie te podjęto w ramach projektu „Staże dla wzmocnienia kompetencji zawodowych, mobilności i wzrostu konkurencyjności na rynku pracy” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.
Studenckie Koła Naukowe
Koło naukowe Marketing 5.0
Koło Naukowe Marketing 5.0 - Wydział Inżynierii Zarządzania PB
Opiekun: dr Ewelina Tomaszewska
Studenckie Koło Nauk Humanistycznych
Kolo Naukowe Nauk Humanistycznych - Wydział Inżynierii Zarządzania PB
Opiekun: dr Andrzej Smolarczyk
Koło Naukowe "Turysta”
Studenckie Koło Naukowe Turysta - Wydział Inżynierii Zarządzania PB
Opiekun: dr Eugenia Panfiluk
Studenckie Koło Naukowe "OBIEŻYŚWIAT"
Studenckie Koło Naukowe OBIEŻYŚWIAT - Wydział Inżynierii Zarządzania PB
Opiekun: dr inż. Romuald Ziółkowski